Cykling i OTK

På siden her finder du generel information om cykling i OTK. Vi beder alle medlemmer sætte sig ind i retningslinjerne for cykling i klubben, så vi alle kan få en god og sikker træning.

Onsdagscykling

Der er cykling om onsdagen i sommerhalvåret. Træningen starter fra et par uger før det bliver sommertid og løber til til et par uger efter vintertid.
Vi mødes på parkeringspladsen foran klubhuset. Her præsenterer træneren dagens program. Derefter kører vi ud til en af runderne, som du kan se nedenfor. Vi kører i 1 - 2 grupper afhængig af fremmøde. Vi kører i opvarmningstempo ud til ruten (ca. 28-30km/t).

Du er velkommen til at køre på en triatloncykel/enkeltstartscykel med bøjle, men du SKAL sidde i bremsegrebene, når vi kører i grupper herunder under opvarmning ud til runden / afrul tilbage til Odense. Vi forventer, at du er fortrolig med din cykel og kender den, før du møder op for at køre i gruppe.

Runderne, vi kører på, er mellem 7 km – 12 km, og der er lagt et program for, hvordan dagens intervaller skal køres.
Programmet kan ses her
Det er meget vigtigt, at informere træneren om punkteringer, uheld eller mekaniske defekter, og om du kører hjem før tid.

Cykling i gruppe

Når vi kører ud til runderne, så kører vi i grupper, som illustreret herunder. Vi er alle interesserede i at komme sikkert gennem træningen, så det er vigtigt at alle holder sig til reglerne.
Vi kører i 2 rækker. Når de 2 forreste ryttere (markeret med rød cirkel) slår ud, så gøres det mod venstre, og rytterne lader sig falde tilbage lige efter hinanden tæt ind mod gruppen. Rytterne finder ind på plads bagest i gruppen.


De 2 forreste ryttere har altid ansvaret for at melde om mulige farer forude. Advarselsråbene skal forplante sig ned igennem gruppen, så alle bliver opmærksomme på mulige farer.

Alle, der kører i gruppe, skal kende følgende advarselsråb:
- Råb: "Se ned". Fagt: "Marker med en hånd mod vejbanen" - hvis der er huller i vejen, eller hvis der ligger genstande på vejbanen.
- Råb: "Se op / Se op venstre / Se op højre" - hvis der fx holder en bil på vejbanen, hvis man nærmer sig en vigepligt eller anden situation, hvor man skal være ekstra opmærksom.
- Råb: "Højre". Fagt: "højre arm ud til siden" - ved retningsskifte til højre.
- Råb: "Venstre". Fagt: "venstre am ud til siden" - ved retningsskifte til venstre.
- Råb: "Forfra" - ved trafik eller fodgængere forfra.
- Råb: "Bagfra" - ved trafik bagfra.
- Råb: "Holder". Fagt: "En arm i vejret". - når der stoppes.
- Råb: "Fri bagfra / Fri forfra" - ved passage af kryds, overhaling af trafik mv.

Andre retningslinjer ved cykling i gruppe

- Overhal aldrig indenom

- Hav altid fingrene på bremserne

- Lig aldrig i enkeltstartsbøjlen
- Foretag aldrig panikopbremsninger
- Hold din position i gruppen

Når du kører forrest:

- Kør lige ved siden af hinanden - lad være med at "forhjulslire" - det giver uro ned igennem gruppen.
- Hold et jævnt tempo, forcer ikke.
- Den langsomste af de to forreste bestemmer tempoet.

Runder som benyttes til onsdagscykling:

Lille Ravnebjergrunde (9,70km)
Store Ravnebjergrunde (11,05km)
Lille Ulriksholmrunde (9,44km)
Store Ulriksholmrunde (11,04km)
Lille Kerteminderunde (10,26km)
Store Kerteminderunde (20,00km)
Lufthavnsrunden (7,37km)
Vissenbjergrunden (6,62km)
Elmelundrunden (5,96km)
Fangelrunden (11,10km)
Hæsbjergrunden (11,34km)

 

OTK-Cup enkeltstart Fynshoved (41,49km)

Søndagscykling:

Alle søndagscyklinger køres, så det er muligt at være hjemme efter 2-3 timer.
Vi er ikke mere end 12 mand i grupperne.
Vi planlægger ruten efter, hvordan vind og vejr er.

 

Ofte er vi så mange, at der opdeles i 3 - 4 grupper, som repræsenterer hvert sit tempo.

Til de nye, så er der en gruppe, som kører i et tempo, hvor alle kommer med, og alle kan være sikre på at komme med hjem. Så vær ikke bange for, at du kommer i en gruppe, som kører fra dig. Er du ny eller bare ikke kommet i form endnu, så er der også en gruppe til dig.

 
 
Odense Triathlon Klub - Adamsgade 2 - 5000 Odense C - Tlf. 40385510